ایکوموس

درین سیر برگزار کننده انواع تورهای تخصصی مانند تورهای بازرگانی – تورهای ورزشی – تورهای زیارتی – تورهای سیاحتی در کشورهای مختلف با چندین سال سابقه سفرها موفق

ایکوموس

۶ بازديد

 

 

 

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی که به عنوان یک تشکل غیردولتی در سطح گسترده تعریف شده و مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است و در زمینه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند، در سال ۱۹۶۵  در ورشو تشکیل شد .

 

این شورا که روندی ۳۵ ساله را طی کرد و سرانجام در سال ۱۹۶۵ به ثمر رسید، بعد ها با نام ایکوموس شناخته شد و اکنون در چهلمین سالروز خود با بیش از ۱۰۰ کمیته ملی و ۲۰ کمیته علمی در سطح جهان و از جمله در ایران فعالیت می کند

مقر این تشکیلات در حال حاضر در پاریس واقع  و با نام ایکوموس شناخته شده است

ایکوموس ایران در ۱۸ مهر ماه ۸۰ به طور رسمی تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرد

از جمله کمیته های علمی بین المللی ایکوموس کمیته تخصصی بین المللی جهانگردی فرهنگی، مرمت سنگ ،،مرمت چوب، باغ ها و محوطه های تاریخی و شهر های تاریخی ،میراث فرهنگی زیر آب،معماری خشتی است. وظیفه این کمیته ها تدوین رهنمود ها و منشور های بین المللی در هر یک از رویکردهای مرتبط با پژوهش ، مرمت ،حفاظت و معرفی میراث غیر منقولی می باشد که نیازمند کسب آگاهی از آخرین پیشرفت های دانش بشری در آن زمینه است. در اساسنامه ایکوموس محدودیت برای تشکیل این کمیته ها در نظر گرفته نشده و بنا بر صلاحدید این کمیته در حوزه های مختلف تشکیل می شود.

ایران از جمله کشور‌هایی است که با کارشناسان آگاه از حوزه میراث فرهنگی در کمیته ملی ایکوموس فعالیت کرده و به عضویت آن درآمده‌است..

کمیته ملی ایکوموس در ایران همزمان با روز جهانی ایکوموس  در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۸۱ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این موسسه، موسسه‌ای فرهنگی، علمی، تخصصی، غیرسیاسی و غیردولتی است که با هدف ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه و معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی، تشویق به حمایت، حفاظت، احیا، مرمت بناها و محوطه‌های تاریخ و ترویج فرهنگی آن در سطوح ملی و بین‌المللی تشکیل شده است.

 از دیگر اهداف این کمیته جلب نظر موسسه‌ها، نهاد و نسبت به اهمیت بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی است.

در حال حاضر شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی در ایران،  با معیارهای جهانی و رفع خلاهایی چون تدوین منشور فعالیت‌هایی را در زمینه همگون‌سازی جایگاه میراث فرهنگی مرمت انجام می‌دهد

ایکوموس و کنوانسیون میراث‌های جهانی

ایکوموس در سال ۱۹۷۲، به‌عنوان یکی از سه بازوی مشاوره از  سوی کنوانسیون میراث جهانی یونسکو درکنار اتحادیهٔ جهانی حفاظت (آی‌یوسی‌ان) و مرکز بین‌المللی مطالعه، حفظ و مرمت آثار فرهنگی (ایکروم) به کمیتهٔ میراث جهانی نامگذاری شد.

کمیته‌های ملی

. ایکوموس هم‌اکنون بیش از ۱۱۰ کمیتهٔ ملی دارد و هر یک از این کمیته‌ها بر اساس و پایه اهداف ایکوموس، قوانین و دستورالعمل‌های خاص خویش را تدوین می کنند.  

کمیته‌های ملی ارگان‌های تابعه‌ای اطلاق می شوند که در کشورهایی که از اعضاء یونسکو می‌باشند، دائر گردیده‌اند. آنها اشخاص عضو  و اعضاء کانون را گردهم‌آورده و چارچوبی برای مباحثات و تبادل نظرات فرارویشان قرار می دهند.

کمیته‌های ملی ایکوموس در کشورهای زیر تشکیل یافته‌اند:

روند عضویت در موسسه فرهنگی ایکوموس:

۱- تکمیل فرم عضویت موسسه و پیوست سوابق حرفه ای(رزومه) به آن. (درج اطلاعات دقیق و خوانا لازم است.)

۲- کپی کارت ملی (پشت و رو)

۳- عکس پرسنلی  (دو قطعه عکس ۴×۳ و یا ارسال نسخه دیجیتال آن به فرمت Tiff و یا jpg با رزولوشن ۳۰۰ dpi.

/ حداقل ۳۶۰×۴۸۰ پیکسل)

خدمات استفاده از  کارت ایکوموس:

بعد از عضویت در موسسه فرهنگی ایکوموس و در یافت کارت این موسسه، دارنده کارت می تواند از تمام مکان های تاریخی کشورهای عضو کمیته ملی ایکوموس به صورت رایگان دیدن کند.

 

 

 
                                                                                                                                                           

 

.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.